08 Vrila rijeke Gacke - Gospić

Zavičajem Nikole Tesle do Gospića, administrativnoga središta Like

Oznaka rute

Vrila Gacke – Perušić (25 km) – Gospić (47 km)

dužina

Slab

Preuzmi

GPX

Dionica EV8 rute kroz Liku, posvećena je prirodi i vodi, izvoru života te energiji vode koja je polovicom 19. stoljeća upravo ovdje nadahnula izumiteljski um Nikole Tesle rođenog u selu Smiljanu pokraj Gospića. Ruta vodi očuvanom prirodom, uz mnogobrojne rijeke, potoke, jezera i kanale, uz mlinice te preko mostova i brana ličkih hidroelektrana. Od Tonković vrila na rijeci Gackoj, ruta vodi uzbrdo prema selu Ramljani, potom uza selo Janjče do ceste D50, kratko njome u smjeru Gospića te potom lokalnom cestom prema Kosinju na rijeci Lici gdje se nalazi stari kameni kosinjski most iz godine 1936. Ruta prolazi selima Studenci, Klenovac i Markovo Selo ugodnom i mirnom lokalnom cestom s pogledom na očuvanu prirodu i polja do Perušića; 2,5 km od Perušića nalaze se Pećinski park Grabovača i špilja Samograd. Odatle ruta vodi prema mjestu Klanac. U selu Kaluđerovcu nalazi se Crkva sv. Nikole biskupa, a ubrzo potom prolazi se oazom mira i tišine pokraj akumulacijskih jezera Kruščica na rijeci Lici, iz godine 1971. Slijedi selo Klanac, a prije prelaska mosta na rijeci Otešici može se skrenuti s rute ulijevo za selo Veliki Žitnik gdje se nalazi Spomen-dom dr. Ante Starčevića, posvećen jednom od najpoznatijih hrvatskih političara, kojeg se naziva i ocem Domovine. Rutom se uskoro stiže u selo Smiljane, rodno mjesto Nikole Tesle, izumitelja svjetskoga glasa, o čijem životu i izumima svjedoči Memorijalni centar Nikola Tesla. Ubrzo potom stiže se u grad Gospić na rijeci Novčici, administativno i upravno središte Like. U Gospiću, smještaj je moguć u hotelima, motelima i privatnim objektima.

Km

Gustoća prometa – umjerena

1 km na ulazu u Gospić

Mjere opreza

Ruta prolazi uz rub područja označenoga zbog mogućih zaostalih mina; preporučuje se ne silaziti s ceste!

Mjere opreza

6-10

Potom prolazi staništem medvjeda u okruženju mjesta Janjče. Valja izbjegavati vožnju noću i rano ujutro. Voziti opreznije uz povremene zvučne signale.

Mogućnosti za opskrbu

Perušić: trgovina, caffe-bar, restoran

Mogućnosti za odmor

Park u Perušiću

Mogućnost kupanja, najam čamaca

Klupe u hladu ispred Memorijalnoga centra Nikola Tesla u Smiljanu

Idilična priroda na cijeloj ruti

Mogućnosti za smještaj

Gospić

Km

Tehnički opis dionice

Dionica započinje od Tonkovića Vrila. Cikloturisti koji prenoće u Ličkome Lešću izvan rute, do Tonkovića Vrila mogu doći po ŽC 5147 koja se od D50 odvaja 1,3 km ulijevo nakon hotela Gacka, prateći smjerokaze za Vrila Gacke. Cesta se nastavlja kao LC 59036 i uspinje se 4 km uz 6%-tni nagib.

Na završetku uspona u Ramljanima, odvajaju se udesno dvije ceste. Prva je na livadi, a druga – ŽC 5148, na koju se dolazi između kuća, započinje 200 m nakon prve.

Nakon 2 km od raskrižja u Ramljanima, dolazi se na Y raskrižje s koga valja ići udesno. Nakon još 2 km, cesta prelazi preko željezničke pruge (u blizini je željeznička stanica Ličko Lešće) i odmah potom izlazi na D50.

Ruta prolazi kratkom dionicom po D50 lijevo u smjeru Gospića i već nakon 600 m silazi udesno na LC 59059 prateći smjerokaz za Kosinj. Nakon 3,5 km, ruta izlazi na ŽC 5146 i skreće ulijevo.

4 km nakon toga, 800 m nakon prijelaza preko željezničke pruge, ruta se odvaja udesno na LC59055 kojom prati prugu, prelazi je nakon 4,5 km u selu Sveti Marko, dolazi do D50 i nakon 700 m do centra Perušića.

Ruta iz Perušića nastavlja se prije crkve udesno (smjerokaz za Klanac) te se nakon 9 km u mjestu Klanac nastavlja ravno kao ŽC 5126 (smjerokaz za Gospić).

Nakon 8 km, u naselju Smiljanu valja pratiti glavnu cestu ulijevo (smjerokaz za Gospić) još 5 km do centra Gospića.